Simply Remain & Rasta

UNRUHR 2010 – Germany
Interview in German by: Lubi

With DEIDEM, Taj Weekes has produced a classic and top quality roots album. But, its not just his music that sounds a lot like the seventies. This St. Lucian is as inspired by his purpose and the power of his work as his great role models. At times, Bob Marley was criticized for this same attitude — they called it messianism and a lack of a sense of humor. So we were astonished at times to hear some of Taj Weekes’ replies to our questions sound like they could have come straight from the mouth of the great master.

UNRUHR: You seem to be clearly much younger than the music you play. Why do you play old-fashioned roots reggae?

WEEKES: I would not call the music I play old-fashioned… We play roots reggae. It was roots reggae yesterday; it’s still roots reggae today. Whatever we play, it’s always new. Someone who hears it for the first time would consider it “new-fashioned” reggae. We play roots reggae because this is the music we have been listening to all along, a music with a message. And since the message is important to us, this music became our self-chosen redemption.

UNRUHR: Your music and its lyrics refer back to many classical elements of roots. It sounds perfect, often better than the original. Aren’t you sometimes tempted to create something new? To advance the evolution of reggae?

WEEKES: Evolution is a relative term. We developed reggae by integrating our own ideas into this music. Reggae has a special sound… it’s the usual back beat, the one drop rhythm or steppers… that’s exactly what makes reggae reggae. Anything else is not.

UNRUHR: I am assuming that reggae is an essential part of the music scene on St. Lucia, right? How has your upbringing influenced your music?

WEEKES: Reggae was not more or less influential than any other musical style that was played on the radio in St. Lucia. We listened to everything from rock to country, from blues to jazz. I play reggae because the vibe grabbed me. Besides, it’s the music of the Rastas and that’s what I represent.

UNRUHR: You are presently on tour. Where are you right now? Is it going well? Are you satisfied with your tour?

WEEKES: At the moment, I am in Taos, New Mexico. We have another 25 cities ahead of us. Satisfied? We really never are since the music is never perfect; each evening has its own vibe with different feelings and a different audience.

UNRUHR: We would like to see you touring in Germany soon. Are there any plans for such a tour?

WEEKES: We are hoping to be in Germany for a promotion this Fall.

UNRUHR: Let’s take a look at your future career. What do you expect? Rich and famous.. the next superstar?

WEEKES: A superstar? Never, I just want to remain a Rasta.

ORIGINAL INTERVIEW:
Taj Weekes: “Einfach nur Rasta bleiben.”

Taj Weekes hat mit Deidem ein klassisches und klasse Roots-Album vorgelegt. Doch es ist nicht nur seine Musik, die verdammt nach 70er klingt. Der Mann aus St. Lucia ist von seinem Anliegen und der Kraft seines Tuns genauso beseelt wie die großen Vorbilder. Diese Geisteshaltung wurde Bob Marley oft wenig freundlich als Messianismus und Humorlosigkeit ausgelegt. Mithin hatten wir Gelegenheit, in Erstaunen zu geraten, denn einige Antworten Taj Weekes‘ auf unsere Fragen hätte der große Meister Marley auch persönlich geben können.

UNRUHR: Wie es scheint, bist du deutlich jünger als die Musik, die du spielst. Weshalb spielst du altmodischen Roots Reggae?

WEEKES: Ich würde die Musik, die ich spiele, nicht wie du als altmodisch bezeichnen……Wir spielen Roots Reggae, es war gestern Roots Reggae, heute ist es immer noch Roots Reggae, was wir spielen ist immer neu. Jemand, der es zum ersten Mal hört, würde es für neumodischen Reggae halten. Wir spielen Roots Reggae, weil es schon immer die Musik war, die wir gehört haben, die Musik mit einer Botschaft. Und da die Botschaft für uns wichtig ist, wurde diese Musik zu unserer selbstgewählten Erlösung.

UNRUHR: Deine Musik und deine Inhalte greifen auf viele klassische Elemente des Roots zurück. Es klingt perfekt, oft besser als das Original. Reizt es dich nicht manchmal, etwas Neues zu kreieren? Die Entwicklung des Reggae voranzutreiben?

WEEKES: Entwicklung ist relativ, wir haben Reggae entwickelt, indem wir die Musik mit unseren Ideen versehen haben. Reggae klingt halt speziell, es ist der gewohnte back beat, der one drop rhythm oder steppers, genau das ist es, was den Reggae ausmacht, alles andere ist nicht Reggae.

UNRUHR: Ich vermute, Reggae ist ein wesentlicher Bestandteil der Musikszene auf St. Lucia, oder? Welchen Einfluss hat deine Herkunft auf deine Musik?

WEEKES: Reggae war nicht entscheidender oder beeinflussender als jede andere Musikrichtung, die im Radio auf St. Lucia lief. Wir haben alles gehört, von Rock bis Country, von Blues bis Jazz. Ich spiele Reggae, weil der vibe mich gepackt hat. Außerdem ist es die Musik der Rastas und das ist, für was ich eintrete.

UNRUHR: Du bist zurzeit auf Tour. Wo erreichen wir dich gerade? Läuft es gut, seid ihr zufrieden mit der Tour?

WEEKES: Im Augenblick bin ich in Taos, New Mexiko. 25 weitere Städte liegen noch vor uns. Zufrieden sind wir eigentlich nie, denn die Musik ist nie perfekt und jeder Abend hat einen anderen vibe, läuft eine andere Show, mit anderen Empfindungen und einem anderen Publikum.

UNRUHR: Wir würden dich gerne bald auf Tour in Deutschland sehen. Gibt es dafür Pläne?

WEEKES: Wir hoffen im September für einige Promotion in Deutschland zu sein.

UNRUHR: Lass uns einen Blick auf deine weitere Karriere werfen. Was erwartest du? Reich und berühmt sein, der kommende Superstar?

WEEKES: Niemals ein Superstar, ich möchte einfach nur Rasta bleiben.

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